28. dubna 2018
ZPRAVODAJ ÚV CFC Kladno
Číslo 111
Úvod sezóny obstaraly časovky
UAC se pomalu rozjíždí. Naši zatím na úspěch čekají.
Poté, co bylo pro policejní nesouhlas kvůli počmárané silnici zrušeno plánované První šlápnutí a závod se přesunul na červen, než se podaří
nápisy vygumovat, zbyly na úvod nové sezóny UAC v dubnovém kalendáři dvě časovky. Tou první byla rovinatá klasika v Bášti, kde pořadatelé z CKKV
Praha přivítali početný balík téměř 130 natěšených cyklistů všech věkových, genderových i výkonnostních kategorií. A jezdilo se jako vždy rychle,
o čemž svědčí fakt, že průměr rovných 40 km/h nestačil Stanislavu Vohníkovi ze Sparty na lepší než 37. místo. Absolutně nejrychlejší byl příchozí,
náš starý známý Petr Novák v barvách SportRaces-Isaac Teamu. Druhé místo se ztrátou pouhých 4 vteřin obsadil nejrychlejší jezdec UAC Tomáš Kotrlík
z Lawi Stars a vybojoval zlato v kategorii B. Kategorii C vyhrál celkově pátý Jan Štefan bez týmové příslušnosti. Nejrychlejší Déčkař Jan Tajč z
Tama Královice obsadil 16. místo. Až za ním dojel vítěz kategorie A Miroslav Thuma (SportRaces-Isaac Team). I vítěz kategorie nad 60 let Jaromír
Tomek z Revtbuild Teamu proletěl trať průměrem přes 39 km/h. První mezi ženami byla Klára Zadáková (SportRaces-Isaac Team). Naši přijeli dva a do
pořadí na čelních místech nepromluvili. Víťa Novák obsadil 43. a Martin Šurányi 99. místo.
O dva týdny později se cyklisté sešli v Knovízi u příležitosti v pořadí už osmého ročníku populární časovky do vrchu. Pořadatelé ze zpřáteleného
klubu Pijas měli při ohlášené absenci některých hvězd trochu obavy z nižší účasti, ale nakonec zaregistrovali slušný počet 110 závodníků. Ani o
hvězdy nebyla nouze, což nejlépe dokumentuje přítomnost téměř kompletní sestavy Lawi Stars v čele s pětinásobným vítězem Václavem Nežerkou. Venca
po návratu do amatérského pelotonu opět nenašel soupeře a v dosavadní historii závodu nevyhrál jen tehdy, když nepřijel. Klobouk dolů. Dominanci
Lawiňáků potvrzuje i celkově druhé místo Tomáše Kotrlíka, brambory Michaela Somra, páté místo a zlato v kategorii A pro Petra Mirovského a
deváté místo a stříbro v Céčku pro Libora Janouška. Tuto kategorii vyhrál Sparťan Michal Rydval. Vítězství v kategorii D vybojoval Karel Prager z
Vinohradských šlapek, Éčko ovládl Josef Burgr (CSK Markus) a ženy opět Klára Zadáková (SportRaces-Isaac Team). Junioři a juniorky se nezúčastnili,
resp. nezúčastnily.
Náš forhont Víťa Novák, který zde v uplynulých letech dokázal vybojovat dvakrát čtvrté místo a patřil k spolufavoritům, se nakonec závodu nemohl
zúčastnit a kladenští fanoušci tak museli po zranění Jaromíra Jágra před play off WSM ligy skousnout další hořkou pilulku. Čest našich barev
nakonec zahraňovali Luboš Černý a Martin Šurányi, kteří bojovali statečně, ale na medaile nedosáhli. Inu, není každý den posvícení. Tak snad
příště. Na shledanou při hromadných závodech.
Kamil Oprsklý, cfc, Bášť a Knovíz
Krušnohorská pětiletka
Jubilejní K-K-K je za námi
Týmová
hardcore vyjížďka na Klínovec se letos uskutečnila už popáté a tak je možná čas na malé ohlédnutí a pohled do statistik.
Za tu dobu se na trati vystřídala pěkná řádka lidí.
Plný počet pěti účastí zdobí poté, co letos nenastoupil dosud stoprocentní Fousáč, už jen Víťu Nováka a pana Kolbabu. Čtyři zářezy má také Mižour,
kterému chybí loňský červnový ročník. Vlastně nechybí, protože spolu s Tomášem Pacovským absolvovali vyjížďku neoficiálně v dubnu, ale do
statistiky se počítají jen vedením CFC schválené akce a kromě toho jeli přes Měděnec. Třikrát nahoru vyjel Márys, Vašek Novák s otčímem a Tomáš
Pacovský.
Dvojicí účastí se můře pochlubit Pepa Slavík, Luboš Černý, Martin Šurányi, Jackie Bohonek a Igor z Vinohradských šlapek. Přivítali jsme i
zvláštní hosty, ultramaratonskou reprezentantku Hanku Ebertovou, či dvojici cyklistických dálkoplazů Zdeňka Mračka a Pepu Beneše.
Hlavní atrakcí je vždy ústřední stoupání HC kategorie s 18,5 km délky a 841 m převýšení, které je každoročně svědkem urputných bojů, podle
okolností jednou o pořadí, jindy o přežití. Traťový reklord zde drží Víťa Novák, který letos zajel čas 57:25 a o 5 vteřin tak překonal Márysův
záznam z roku 2016. Úctyhodné výkony, které v žebříčku serveru Strava.com figurují aktuálně na 11. a 13. místě za přesilou Němců z Petzracingu.
Letos se však ještě větší překážkou ukázalo pětikilometrové stoupání na Andělskou horu, jehož neustále se měnící a místy značně strmý sklon spolu
s na duben nebývale pálícím sluníčkem značně pocuchal nervosvalovou soustavu některých účastníků v čele s panem redaktorem. Naštěstí se po
občerstvení za Bochovem dali všichni dohromady a zbytek cesty do Kladna už absolvovali bez problémů. A nebyla to cesta krátká, letos jsme
nakroutili od 262 do 293 km. Krásná práce,
hovada.
Velká cesta Švýcarskem
Nový epochální výlet pan Mračka, den 20 - 21.
Ráno jsem si nechtěně přispal. Vlastně jsem chtěl jet přes průsmyk Nufenenpass, který jsem měl v itineráři jako náhradní, protože bych si mohl
zkrátit cestu místo oblouku přes další průsmyk Furkapass.
Padesátikilometrová cesta údolim řeky Rhôny byla fakt nádherná.
V Ulrichenu (1346 m.n.m.) nalézám odbočku na průskyk, ale napřed se musím posilnit. Co, posilnit, pořádně jsem se nadlábnul. Po řádném odpočinku
je čas nastartovat nohy na průsmyk. Po chvíli potkávám dva cykloturisty, též řádně nabalené. Bodejť ne, když to byli kluci z Turecka, kteří si to
z domoviny vyrazili přes celou Evropu. Smekám. Cesta na vrchol byla na to, že měla jenom 14 km, dost krutá. Ani nevím, jak dlouho trvala, ale měl
jsem tak dost, že jsem při stoupání vůbec nefotil.
Nufenenpass (2478 m.n.m.) byl ohromující a k nezaplacení. Při té kráse jsem si uvědomil, že si cestu nezkrátím a musím se vrátit zpátky, abych se
držel mé cesty i kvůli dalším průsmykům, abych nepřišel o další přírodní krásy. I když bylo řádně horko, na sjezd se radši oblékám. Ještě pár
fotek a pak božský sjezd. Byla to odměna za tu dřinu. Končím v Ulrichenu, od kterého jsem se na průsmyk odrazil. Při blízkém stmívání jsem si
taky musel najít spaní. Naštěstí to nebyl problém. Tak dobrou noc.
Ráno zjišťuji, že mám ve stanu mokro. To znamená další problém, ale velký. No jo, stan po 25 letech, co bych taky chtěl. Musel jsme rychle vstát a
dát vše do pořádku. Hlavně rychle, dnes mě čekají dva průsmyky, no těbůh. Přes noc déšť, ráno zima a těžká mlha, že by ani pes nešel, ale já
musel.
Ukazatel 16 km, 6,7% se mi smál přímo do očí. No potěš, taková rozcvička po ránu se mi vůbec nelíbí.
Po příjezdu do města Gletsch (1757 m.n.m.), se cesta rozděluje. Vlevo směr Grimselpass (2164 m.n.m.), vpravo Furkapass (2436 m.n.m.), kam jsem
měl namířeno.
V parku jsem si dal teplé jídlo, když pro vodu jsem si došel do vedle stojícího hotelu. Po jídle jsem šel na drzovku zpátky do hotelu a snažil se
u umyvadla vykoupat. Naštěstí jsem nebyl přistižen a že po mě zůstala potopa, to mi vůbec nevadilo. Těsně před odjezdem ke mě přišel pár a ejhle,
oni to byli Češi.
Paní sice byla čistokrevná Mexičanka, ale česky uměla hezky, ode mne pochvala.
Po chvíli zdržení a rozloučení zatínám zuby a vydávám se do průsmyku. Asi po dvou kilometrech mě začal dohánět a předjíždět závodní tým na
kolečkových lyžích. Taková drzost, ani nepozdravili. Stoupání bylo opět zatraceně těžké. Na vrcholu to nebylo ani tak zajímavé, ale pohledy do
údolí s klikatící se silnicí jsou taky zajímavé. Tak nahoru 10 km a dolů 19 km. No paráda.
Sjíždím do 1500 m.n.m. a čeká mě další stoupání na Gotthardpass (2106 m.n.m.) To nebylo tak hrozné, jenom 9 km a na vrcholu to bylo úžasné,
jezera, sochy a tak. Pořízení magnetky i salámu za 450 Kč jsem neodolal. Ale sakra, to jsem se nějak rozšoupnul. Čekal jsem sjezd, ale jak, když v
cestě stojí tunel a k tomu 1,5 km dlouhý. I když tam nebyl zákaz, jet tunelem se mi moc nechtělo. Správnou cestu mi nakonec ukázaly dvě čuprholky.
Cesta shora vypadala tak zajímavě, že jsem se na ni moc těšil. To, že byla dlážděná a na tacháči pořád 10 km/h, mi ani nevadilo. Při těch častých
zatáčkách to ani jinak nešlo. Přijíždím do města Faido, kde jsem to pro dnešek zapíchnul. Večeře za odměnu byla bohatá, ale i drahá. Bodejť, když
ten salám stál tolik peněz. Bývalý havíř si to snad taky může dovolit. Spaní v parku s jezírkem a vodopádem bylo krásným završením dnešního
krásného úspěšného dne. Dobrou noc.
Ze Švýcarska Zdeněk Mračko
Tenerife je nejvíc
CFC na Kanárech, díl třetí
Mallorca je nejvíc, říkají reklamy propagující cyklozájezdy na tento ostrov. Z nemála úhlů pohledu lze však říct, že nejvíc je Tenerife. Proto
jsme s Márysem tomuto ostrovu poskytli výsadu spočívající v tom, že se mohl stát prvním místem, které v našich jarních kempech navštívíme dvakrát,
a to hned na 10 dní místo obvyklého týdne. Náhle ochořelého Vaška letos zastoupil Lukáš Vejvar, takže jsme opět brázdili silnice ve třech.
Co činí Tenerife tak výjimečným ? Pro mě především přítomnost 3718 metrů vysokého Teide a přilehlé náhorní plošiny ve výšce 2300 metrů. Od mala
jsem měl rád kopce - když jsem vykoumal v mapě, že v okolí chalupy máme o 5 metrů vyšší bod než ty, kde jsem doposud byl, hned jsme tam museli.
Pro někoho takového je logicky možnost svými silami za 2 a půl hodiny vystoupat od vyhřáté pláže vysoko nad mraky do míst, kde se v příkopech válí
sníh, vskutku mimořádná. Přes 35 kilometrů do výživného kopce není k dohledání všude. Faktor Teide způsobuje i výraznou srážkovou rozmanitost
ostrova. Letos jsme strategicky zvolili umístění na východě ostrova, které nám umožňovalo dojet do minule neprobádaného pohoří Anaga, kde se
člověk chvílemi cítil jak v deštném pralese, obzvlášť v kontrastu s vyprahlým jihem. Jednou z největších slabin ostrova mi před lety přišly
nekvalitní silnice. Místní silničáři se však pochlapili a téměř všechna bolavá místa odstranili. Dvakrát jsme se dokonce museli proplétat mezi
asfaltovacími stroji, abychom mohli jet dál. Z místa, kde jsme bydleli, nešel vymyslet okruh bez kopců. Jen vyjet na hlavní silnici znamenal
nastoupat 250 metrů na 5 km. Jinde si možná přijde na své každý hobby-turista, tady to máte těžší. Předpokládám ale, že tyto stránky čtou
především samí cyklističtí gladiátoři. Proto pokud se nebojíte trochy toho poctivého řemesla do kopců, jeďte na Tenerife. Stojí to za to !
Víťa Novák