FORHONT

CFC KLADNO - KNIHOVNA

Remíza na Králi Šumavy

Úvod:

Král Šumavy je pro mě závod roku. Jde o domácí prostředí (ženu jsem si odvezl z Vimperka), je ze všech akcí nejznámější a alespoň podle mě z našich maratónů nejobtížnější. Na start jdu letos podesáté, na dlouhou trať podeváté. Zažil jsem tu už kde co: sníh na Kvildě (1996), bouřku na Churáňově (1997), klikatý dojezd s osmi rumy na přežití (1998), vichřici lámající větve ( 2001), souboj se sběrným vozidlem (2002), ale i lepší chvilky: první absolvovaný maraton (1994), první přežitá dlouhá trať(1995), krásné babí léto a nejlepší čas (1999-9:52) a loňský vzestup o 2 hodiny.

Protože se bojím kopců, zopakovali jsme loni osvědčené horské tréninky (Zlaté návrší, Špindlerovka, Benecko, Klínovec, Bouřňák, Zhůří a další s bonbónkem 22 km dlouhou chorvatskou Učkou). Během sezóny jsem si dal cíl zajet pod 10:30 a udržet se kolegy Petra Nekvindy, který mi loni ujel o 35 minut. Když se mi během roku podařilo shodit 14 kg a dostat se v měřených kopcích zpět na své časy z minulého tisíciletí, přečetl jsem si kuchařku od Lancova trenéra ("Rozhodující jízda") a dozvěděl se, že nízké cíle si klade jen slaboch. Snížil jsem tedy limit na 10 hodin a Nekvindu odsunul v duchu za sebe.

Na startu:

Stojím v šeru v zástupu cyklistů, který po startovním výstřelu energicky pochoduje vpřed ulicemi Klatov. Když se dav rozplynul, nasedám na kolo a vydávám se na trať. Nekvinda (dále PN) vedle mě. Opakuji si taktiku do začátku: nepřehnat tempo a hlídat si PN, aby mi neujel. Neztratit v davu lidí jednoho člověka je od začátku těžší než držet tempo, které nenasazujeme moc vysoko, podle mezičasů jedu asi jako vloni, odpovídalo by první stovce za 4 hodiny. Těší mě, že jsem na tom zjevně lépe než před rokem, protože v ani v kopcích nechodím přes 160 a PN se držím jako nepříliš motivované klíště. A to mi ještě na jaře v Bělči ujel o 13 minut! Míjíme první vetší stoupání před Malonicemi, pak se stáčíme přes Hory Matky Boží, se kterou smlouvám, aby vydrželo počasí a duše. Zdá se mi, že zrychlujeme a vskutku: po chvíli dojíždíme hlasitě rachtající stroj s uvolněným blatníkem a jedním převodem (Po závodě se dozvídám, že šlo o speciál značky Ukrajina a dotyčný jezdec objel dlouhou trať, na kterou si netroufl ani Claudio Chiapucci). Někde po cestě pak potkáváme první šlapky, tedy ty Vinohradské, jde o Honzu a Šemíka. Prohodíme pár slov, ale já musím držet PN který začíná taktizovat: aby mne zmátl, mění barvy, najednou má místo pruhované bundy tmavomodré triko. Na mne si však nepřijde!

Mezitím už se rozednilo, chválíme výhled na hrad Rábí a valíme do Sušice. Za městem je krásně vinuté stoupání po louce s kravami, která v ranním sluníčku vypadá jak reklama na Milku. Podle původního rozvrhu za zavěšuji za PN, který však nasazuje další taktickou fintu: jakmile jsem v háku, postaví se do pedálů a prdí ! V šoku mi nezbývá než zrychlit a zařadit se dopředu, pro jistotu až na špici celé skupiny. Ve sjezdu, kde vzduch proudí přeci jen rychleji, se uklidňujeme a formujeme balíček, který vydrží až na první bufet. Doplňuji vodu a banány a když se sháním po PN, tak nikde není. Určitě mi had ujel! Nasedám na kolo a vydám se ho stíhat. Za chvíli ho ve stoupání nalézám, ale za sebou. Prý proč jsem mu ujel. Tak tomu říkám úskok! V klidu sjíždíme a na dohled už je obávaný trojboj Šimanov-Javorník-Zhůří.

Tak tedy Šimanov: vesnice, sluníčko, louka, krávy, 1. kopec jako kráva, vesnice, rovinka, les, viz 1. V 18% stojce za vsí mi PN poodjíždí, ale je stále na dohled. Okolo silnice hlučí diváci a fotografové, taky jeden bubeník a na stromě číhá párek krkavců. Zavěšuji se za mladou cyklistku přede mnou a provázeni pokřikem "Už jste chlapi nahoře" se prosmýkneme na hlavní silnici. Vydýchávám, dojíždím PN a hurá pod Javorník. Na začátku stoupání dojíždíme dres CFC Kladno a on je to sám sponzor Franta Klika . Zdravíme se , dlouho jsem ho neviděl. Ptám se jestli pojede dlouhou, ale prý není blázen. Pak už se musím soustředit na PN, který zase prdí! A má na to ještě 7 kilometrů! Nezbývá než jít znovu vpřed. Držím pravidelné tempo, sporttestr a nohy jsou zatím v pohodě. Za vesnicí Podzuklín začínají serpentinky věštící zmírnění sklonu. PN mě upozorňuje na krásné výhledy do kraje pod Javorníkem a na pozadí cyklistky před námi. Povídá: "Ty mi ji podržíš a já" Ale zpět k cyklistice. 5-6-7-8 km, decentní kostky a jsme nahoře u hospody. Doprava pak kopec ještě pokračuje poměrně výživnou pasáží asi 2,5 km až k rozhledně, ale my jedeme naštěstí rovně. Ve sjezdu předjíždíme a v mírném stoupání na Řetenice-Nicov se vytváří celkem solidní balíček. Loni jsem to tu na rovině přepálil a zbytečně tahal špice, takže teď jedu opatrně, ale stejně koukám, že mi nikdo nestřídá. Otáčím se na PN a vyzývám ho výrazy, které bych teď přeložil jako "Himbajs, plantážníku, mohl bys mi na rovině pomociť"(c Jaroslav Foglar: Rychlé šípy tahají špice, 1962). PN jde dopředu, prdí, ale naštěstí fouká vítr. Sjezdík-kostky v Kašperkách-další sjezdík-předjíždíme-odbočka vlevo- bufet: 98 km, rovné 4 hodiny. Přijímáme a vydáváme vodu, doplňujeme potraviny a vzhůru na Zhůří. 8,5 km, průměr 6,7%, místy přes 10%. Tady jsem loni zcepeněl, tady mi PN ujel, takže pozor. Zapínám stopky, v srpnu jsem v tréninku jel 43 minut. Letos se jede vysloveně dobře, pro jistotu jedu první a předjíždíme (kde by se mi o tom dříve zdálo). Ve Svojši se kopec trochu narovná, řadíme a zrychlujeme, PN jde dopředu , prdí (nevím jestli to má cenu pořád opakovat, protože tak činí v každém kopci až do cíle, zvláště ke konci mě už vytáčí, protože mu to nedokážu oplatit, tak aspoň ve sjezdech smrkám, což prý taky není k zahození). Zpět na trať. Dojíždíme borce ve strakatém dresu, který, sotva nás uvidí, vstává a rozkmitá tempo ála Lance Aarmstrong, jen se po sobě s PN koukneme, kde se tady vzal. Za chvíli mizí za zatáčkou. Pokračujeme dál, za další zatáčkou už Lance zase vidíme a po cca 2 km ho sjíždíme. Asi myslel, že kopec končí. Ten však, jak ho znám, končí nejméně třikrát a po posledním konci zbývají ještě 2 kilometry. Ještě dva víceprocentní hupy , poslední kilometr je už mírnější a konec, prémie, čas 42 minut, o minutu lepší než v tréningu. Ještě se ze mě nakonec stane vrchař.

Zůstáváme ve třech s žlutomodrým CKKVákem. Pasáž přes Horskou Kvildu kecáme, rozhlížíme se a na tempo nedbáme. U odbočky na Vimperk před sebou u vidíme asi 7 lidí, postřídáme a na Kvildě je dotahujeme. Hup nahoru, Tetřevská slať (tady ležel před 8lety sníh) a krásný sjezd přes Filipovu huť k Modravě. Za Antýglem nahoru a dolů a zase nahoru na Srní, kde potkáváme jezdce z krátké trati. Ty však většinou předjíždíme a dál jedeme asi v 5 lidech. (Loni jsem tu na to byl sám) Fouká protivítr a nikomu se moc nechce pracovat. Tady bychom mohli jet mnohem rychleji, začínáme mít proti plánu ztrátu. Sjezd-kostky-výjezd-Prášily-sjezd- kostky, co kostky, HNUSNÝ KRYCHLE ! Škvíry jsou rok od roku větší, kolo skáče, div se nerozpadne a já s ním. Jenom PN jede klidně a on Vám starý lišák objevil úzkou vyjetou pěšinku těsně vedle "silnice". Tak za ním a za mnou všichni . Konečně asfalt, mírně do kopce, skupinka se natahuje a v dáli už je bufet Skelná. Stojíme tu trochu déle, je třeba uklidnit třes z kostek . Čas 6:30, to je přece jen dost velká ztráta, 10 hodin asi nestihnem, počítal jsem do 6:15, což bychom mohli stáhnout za Špičákem. Dohadujeme se, kdo pojede dlouhou a on jenom jeden člověk, nějaký Peugeot, ale ten dosud stojí u pípy. Vyrážíme tedy s PN dál a dojíždíme si dva lidi ze střední, s nimi nabíráme směr Železná Ruda. Jsem docela rád , že se nejede na Vysoký hřbet, hlavně ten výjezd zpátky po hlavní silnici. Na křižovatce nám dvoustovkáři přejí hodně zdaru a spouštějí se do Klatov. My zamíříme opačným směrem a proti větru se i z kopce spíš ploužíme. Sděluji PN, že "jednou mi fotr povídá, zůstali jsme jen sami dva", když vtom narazíme na spuštěné závory a u nich cyklistu v modročerném dresu KŠ jako já. Vlak nikde a mezi kolegovým kolem a závorou je natažená pavučina. Rozhodujeme se zariskovat a závory podlézáme. (Podle sdělení domorodců prý potom vlak jel ještě týž den) Odbočujeme směrem na Špičák a po chvíli nás dojíždí kolega od závor. Taky podlezl. Protože se mi jede dobře, rozhodnu se PN trochu vyzkoušet a zrychlit tempo. Podařilo se však setřást jenom bratra v modrém, takže jsme zas ve dvou. Na rovince do Hojsovy Stráže střídáme, ale Petrovi to moc nejede. Těším se na 6 km sjezd k vodní nádrží Nýrsko ale ve vsi nějaké HOVADO vykopalo 4 příkopy přes cestu a neuklidilo po sobě.

Brzdíme a přeskakujeme, pak konečně po větru 76 km/h dolů a dál po rovině až do Nýrska na 4. bufet. (192 km, čas 7:48, ztrátu jsme stáhli na 22 minut). Zbývá 60 km a ty začínají zostra stoupáním na Svatou Kateřinu. Zkouším zase PN potrápit a jdu dopředu, tempo kolem 160, předjíždíme jednoho člověka a za chvíli jsme nahoře (oba). Odbočujeme na ohlášenou mizernou cestu, ale rozbitý asfalt nijak nevybočuje z průměru cest stejné kategorie. Po sjezdu však následuje stoupání a za ním další a ještě další a najednou vidím, že jsem nezničil soupeře, ale sebe. Nejede to a nejede, navíc voda v láhvi, kterou jsem naposled doplnil, je nějaká hnusná. Ve výjezdech čím dál víc zaostávám, zpočátku dojíždím aspoň ve sjezdech, ale v zatáčkách do Kdyně už zůstávám vzadu. Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá. Cpu do sebe banán a Karbošnek, vyklepávám nohy a před Kdyní vidím PN asi 1 km před sebou. Beru situaci jak je a trochu s obavou zamířím na Koráb. Místo očekávaných kostek je asfalt, aspoň nějaká dobrá zpráva. Na posledním bufetu pak postává pár cyklistů a hle: PN je mezi nimi. Neujel mi, kamarád. Má u mě bobříka dobrých činů a odpouštím mu všechny prdy (ale že jich bylo!) Hodím do sebe dva kelímky ionťáku a vzhůru na Koráb. Kde se vzala, tam zmizela, krize je pryč a nohy se zase točí. Pravidelným tempem zdoláváme serpentiny, dojíždíme cyklistu před námi a nerozhází mě ani daň z přidaného stoupání doprava do sedla. Sjezd dolů je opravdu pěkný, stejně jako malý Šimanov mezi poli. Za ním po větru mírně z kopce střídáme a jedeme celkem v tempu. Odhadujeme čas - 10 hodin je dávno v trapu, když to dobře půjde, stihneme 10:30. A je tu Poleň, poslední kopec a na silnici už léty vybledlé vzkazy o pivu a guláši. Sbírám síly a kopec se mi jede tak dobře jako nikdy. Předjíždíme 3 lidi. Původně jsem si říkal, že pokud dojedeme spolu až sem, zkusím PN nastoupit a ujet, jenže co s tím teď, když na mě čekal. To by Mirek Dušín neudělal. Na vršku tedy nabízím remízu s tím, že spurtovat nebudu. PN přijímá a do Klatov dojíždíme ruku v ruce. Díky spolupráci na rovině předjíždíme ještě jednoho člověka. Před stadionem vlevo zahlédnu oranžové dresy s slyším halekat "Hele Michal" Jsou to Kolíkáč s Bigmigem, dávno už v cíli. Další však přehluší zástup Petrových blízkých i vzdálenějších příbuzných, provolávajících mu slávu. A je tu cíl, čas 10:27, přijímám pozdravy šlapek a polibek Petrovy ženy.

Závěr:

Sčítám plusy: krásné počasí, nové brýle R2D2 se slevou 200Kč, dobrá forma, stabilní tempo a čas zlepšený o 45 minut, Nekvinda mi neujel

a mínusy: desítka nepokořena, krize po Svaté Kateřině, Nekvindu jsem neporazil.

Vychází mi slušná remíza, po druhém pivu spíše výhra v prodloužení.

P.S.: Pokud někomu přijde reportáž dlouhá, tak je to tím, že trať byla dlouhá.

Z Kladna Michal Novák

15.9.2004 Kolbaba

KRÁTKÉ ZPRÁVY

Výroční členská schůze CFC 22.11. v 18 hodin

Restaurace Máka místo konání: Restaurace Máka (u rybníka v Kročehlavech)

PROGRAM SCHŮZE: ...

Také Klikáče na nových stránkách

Klikovy vrchy Po úpravě webových stránek závodu Kolem Posázaví jsme kompletně přepracovali také ...

Nová prezentace závodů CFC Kladno

Kolem Posázaví Stránky závodů pořádaných CFC Kladno doznávají po letech významných změn. Jelikož se ...

Běžecké dresy finišují

V cíli V cíli je očekáváme 23.12. odpoledne.
Dobrá zpráva pro všechny příznivce běhání. ...

Běhejte v modrém !

Týmové tričko Možná se to na první pohled nezdá, ale řada členů cyklistického ...

DISKUSE

Nástěnka

1.12.2017 12:09 Kolbaba

Doplnil jsem výsledky Klikáčů od roku 1994. Kdybyste někdo měl k dispozici starší, dejte mi prosím vědět. ...

29.11.2017 22:35 Luboš

Ahoj Pepo,
máš už druhou absenci na schůzi. Žiješ a neprodal si už náhodou kolo? ...

Nástěnka

31.10.2017 21:32 Kolbaba

Nahlašte si všichni akce za říjen. Uzávěrka Forhonta je 31.10. Já teď budu týden pryč a pak už připravím diplomy, aby ...

18.10.2017 11:35 Kolbaba

Zapsal jsem body za ČT Author Cup a běhy. To jste se docela vytáhli. ...

Běh - Velvarský maraton

18.10.2017 11:23 Admin

Změna údajů: typ akce ...